GET THE CREATIVITY GOING.

CUM SĂ DEPĂȘEȘTI BLOCAJUL CREATIV

În domeniul Comunicării, creativitatea este esențială. De la departamentul de Art până la cel de Marketing, toate necesită o imaginație bogată.

Deși este minunat să fii plin de idei și inspirație, este dezamăgitor să te confrunți cu o pană de idei, mai ales când deadline-urile îți bat la ușă.

Cum ar fi să-ți spun că există nu una, ci mai multe modalități care te pot scoate din această situație și te pot ajuta să vii cu unele dintre cele mai fascinante idei creative pentru proiectele tale?

Haide să-ți prezint my two best friends care mă scot din orice pană creativă pe care o am!

Brainstormingul și tehnica SCAMPER

Sunt sigură că ai auzit cel puțin o dată de brainstorming și știi cam cum funcționează. Practic, este un joc fără reguli - eu îl asociez cu o avalanșă de idei - și este de cele mai multe ori o activitate creativă de grup. Scopul acesteia este de a găsi rezolvări pentru taskuri sau probleme de comunicare prin aruncarea de idei din partea tuturor participanților, sub premisa că nu există idei corecte sau greșite.

Pe lângă faptul că este o activitate în care se găsesc soluții pentru briefuri, este și o modalitate de bonding cu echipa ta pentru că, așa cum am spus, nu există reguli iar ideile amuzante își fac și ele apariția într-un moment sau altul și atmosfera se schimbă din una formală, în una ceva mai friendly.

Tehnica SCAMPER, pe de altă parte, nu este atât de cunoscută, dar este la fel de eficientă.

SCAMPER este acronimul de la substituie, combină, adaptează, modifică, pune alt scop, elimină, răstoarnă, iar fiecare dintre aceste cuvinte reprezintă modalități prin care poți ajunge la o nouă idee.

Substituie

Este posibil să fi folosit deja această modalitate în proiecte tale fără să știi exact că o faci. Atunci când înlocuiești un element al campaniei sau al proiectului tău cu ceva diferit, folosești metoda substituției. Personal, eu am făcut asta de nenumărate ori înlocuind propunerea de banner tradițional cu o animație interactivă pe ecranele digitale din Mall. Înlocuirea elementelor clasice cu alternative digitale, adaptate la tehnologia actuală este un început bun și îndrăzneț pentru a aduce elemente noi în proiectele tale.

Combină

Joacă-te cu caracteristicile produsului sau serviciului și combină-le pentru a crea noi rezolvări. Când eu fac asta, nu ajung de fiecare dată la cele mai impresionante idei, dar este o metodă prin care îți poți rezolva cu brio sarcinile. Una dintre ideile la care am ajuns folosind tehnica asta a fost crearea unui mix de produse. Long story short, am făcut asta într-o campanie pentru un brand de eugenii combinând toate produsele într-un sigur mix pentru fiecare gust.

Am propus ca fiecare produs să fie într-o variantă mini și ambalat individual într-un pachet mare, într-un mix, cu gândul la serile în familie când fiecare are alte preferințe de gust, dar toți iubesc același produs. A fost o idee clasică, pentru un brand clasic, dar a fost exact pe brief, a rezolvat problema brandului, iar eu am luat nota maximă la proiect.

Adaptează

Asta este o variantă foarte bună atunci când ești atât în pană de idei, cât și în criză de timp, dar îți dorești cu adevărat să rezolvi brieful. Adaptează! Adaptează! Adaptează!

Pentru asta trebuie să ai un research bine făcut înainte de toate. Analizează campaniile precedente și găsește-o  pe cea care a avut un succes semnificativ în trecut. Tot ce mai ai de făcut acum este să o adaptezi la noile tendințe sau la nevoile actuale ale consumatorilor și să îți construiești o argumentație puternică pentru campania ta și de ce crezi că ar funcționa. Oricum argumentația trebuie să fie puternică pentru orice campanie, dar acum... mai mult ca niciodată.


Modifică

Când compania pentru care realizezi proiectul este pe piață de multă vreme, deja are un pattern pe care își creează campaniile și produsele. Se bazează pe experiența pe care o are pe piață și pe publicul său, dar asta nu înseamnă întotdeauna că știe exact de ceea ce are nevoie în continuare pentru perioada actuală. De aceea suntem noi, oamenii de Comunicare, aici.

Încearcă să vezi ce a oferit până în prezent brandul și pune în balanță cu nevoile actuale ale publicului. Un nou trend, să îl numesc așa, pe care am văzut că încep din ce în ce mai multe companii să îl adopte este trecerea la ambalaje eco-friendly sau susținerea unor cauze ecologice. Încearcă să-ți îndrepți atenția către ceea ce cere publicul, ce apreciază și ce îi place, astfel vei reuși să modifici și să oferi un upgrade campaniilor pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților.

Pune alt scop

Când ești încă în etapa de research, folosește-te de această metodă și întrebă-te Ce altă problemă ar mai putea rezolva acest brand/produs/serviciu pentru clienții săi? Uneori vei avea nevoie de mai mult timp de gândire pentru a găsi un răspuns, alteori îți va veni o idee instant. Te poți orienta după mai multe aspecte cum ar fi timpul (te ajută se economisești timp), complexitatea (este ușor de folosit), prețul (nu necesită o investiție mare). Poți încerca chiar să intri în pielea unui posibil cumpărător și să privești produsul cu alți ochi. Creează scenarii și nu îți pune limite, ca un brainstorming individual.

Elimină

Știu că am menționat etapa de research de multe ori, dar este cea mai importantă pentru că aici identifici adevăratele nevoi și probleme pe care proiectul tău trebuie să le rezolve. Ca la doctor, mai întâi diagnosticul și după tratamentul, nu invers.

Metoda de eliminare pornește tot din research, unde identifici ce elemente sunt în plus. Am primit în anul II de facultate un brief pentru modificarea unei campanii care pur și simplu nu dădea rezultate. La început nu reușeam sub nicio formă să îmi dau seama ce puteam eu să îmbunătățesc la ea pentru că totul mi se părea ok. Ideea creativă, execuțiile, the big idea, totul era ok din perspectiva mea. Asta până am analizat partea de copy, textul propriu-zis al campaniei. Era o întreagă poveste, ceva lung care făcea ca întreaga esență a textului să se piardă. Așa că am eliminat informațiile care erau în plus, am simplificat mesajul și am atras atenția asupra aspectelor esențiale pentru un impact mai clar și mai puternic pentru public.

Răstoarnă

Nu mereu este vorba despre produsul sau serviciul în sine, cât despre modul în care este prezentat. Poți începe să lucrezi la proiect analizând fiecare element în parte: design, ambalaj, culori, formă, text. Fă o analiză detaliată și notează-ți toate schimbările pe care le-ai aduce modului în care este prezentat acel produs/serviciu, iar după încearcă să aduci modificări. Poți propune un nou design și o campanie de promovare pe noua idee creativă sau te poți gândi la o nouă formă a produsului pentru a se plia mai bine pe nevoile consumatorilor. It’s up to you!

Bonus

Poți căuta inspirație oricând în alte părți. Poți face asta pe Pinterest, Google, YouTube, TikTok, dar poți să analizezi alte idei ale oamenilor din domeniu pe care îi admiri sau care au avut succes.

Acestea sunt tehnicile care pe mine mă ajută constant să vin cu idei noi pentru proiecte și taskuri și sper să te ajute și pe tine să ajungi să ai idei inovatoare și pline de creativitate.

Sursă foto: Kelli Tungay via Unsplash