Pășește În Culisele Comunicării cu PR Forward Nr. 15!

Spectacolul Comunicării reprezentat de reclame, campanii și evenimente este atât de uimitor încât deseori uităm de oamenii din spatele cortinei. În cadrul lansării revistei PR Forward Nr. 15, publicul a avut ocazia să afle insighturi chiar de la oameni etalon din domeniul Comunicării, ce nu au ezitat să le răspundă tuturor curiozităților.


Le-am avut alături de noi pe Roxana Dibă, Iulia Stănescu și Eli Neicuț, care, prin ceea ce s-a desfășurat precum o scenetă în trei acte, ne-au dezvăluit ce înseamnă cu adevărat succesul în Comunicare și cum să îl atingem, abordând subiecte de la realizarea de conținut, până la organizarea de evenimente și munca în agenție. În finalul fiecărei prezentări, participanții au avut ocazia de a le adresa speakerilor întrebări despre ceea ce se întâmplă în backstage-ul industriei.


La început de drum mulți ne întrebăm cum arată comunicarea dintre un client și o agenție, cu precădere în situațiile în care vrem să avem colaborări inovative. Iată cum Roxana Dibă își încurajează clienții să iasă din tipare și de ce consideră acest lucru important:

Nu este despre a fi acolo, ci despre a fi acolo într-un mod relevant, de a te adresa foarte bine canalului, publicului, oamenilor care sunt interesați de subiectul respectiv și așa mai departe.

Și apoi sunt aspecte la care noi ținem foarte tare. Curajul - curajul de a experimenta, de a încerca lucruri noi, de a vedea ce funcționează și ce nu funcționează. În realitate, foarte puțini clienți au curaj. Ei vor să meargă pe căi bătătorite, dar ține de noi, oamenii de Comunicare, să învingem prin argumentele pentru care merită să o ia mai degrabă într-o direcție decât alta.

Este apoi despre flexibilitate, mai ales în ultimii 3 ani care au fost precum un „roller coaster” de emoții pentru fiecare dintre noi. E clar că nu poți să mai rămâi într-un framework de lucru foarte rigid, cu planuri pe următorii 5 ani, ci trebuie să fii flexibil si să te adaptezi din mers.

Tot ce înseamnă munca dintre client și agenție este practic despre oameni. Și întotdeauna printre clienți vei da peste tot felul de oameni, care au sau nu au experiență, care înțeleg sau nu înțeleg, care sunt sau nu sunt dispuși să riște. Și cred că pentru a putea să faci asta și să nu mai mergi pe drumul „bătătorit”, ai nevoie de acest combo. Ai nevoie de un om de partea cealaltă a baricadei - un client care să-și asume, iar în agenție ai nevoie de oameni „cu zvâc”, care cred în lucrul acela. Cumva este un mix între vibe-ul din agenție și dacă crezi cu adevărat în ideea respectivă - și omul de partea cealaltă a baricadei care să înțeleagă ce zici și să-și asume riscul, dacă e cazul.

Întrebată ce înseamnă PR-ul pentru ea, Roxana ne împărtășește următoarele:

Pentru mine, PR-ul este, în primul rând domeniul în care am ajuns accidental și care a început să-mi placă atât de mult încât iată-mă aici, mulți ani mai târziu. Este domeniul care cumva îmi dă energie și mă motivează. Și sigur că fiecare om are motivații diferite atunci când muncește. Pentru mine, a vedea rezultatele palpabile ale muncii mele, a reuși să conving un client să facă ceva ce n-ar face în mod normal, a reuși să twistuiesc o idee într-un mod în care poate n-a mai fost făcut înainte, a reuși să obțin niște feedback-uri pozitive de la oameni - acesta este practic „drive-ul” care mă ajută să rămân și să continui, mai ales că nu este un domeniu ușor. E glam, e nice, dar e greu. Pentru că e multă presiune, presiunea de a fi mereu creativ, conectat, de a fi mereu acolo, iar simplu nu este. Asta este PR-ul pentru mine.

În cel de-al doilea act al scenetei Comunicării, Iulia Stănescu ne sfătuiește:

Fiți curioși și curajoși! Ieșiți din zona voastră de confort! Puneți întrebări! Scrieți-le persoanelor de la care vreți să știți lucruri! Nu vă opriți niciodată din învățat.

Ce v-aș recomanda eu dacă vreți să lucrați în Social Media este să vă faceți o imagine voi ca specialiști, să oferiți sfaturi. În momentul în care aveți un background și lumea vă cunoaște, vă implicați în discuții pe grupuri, în comunități cum ar fi: Social Pedia, Digital Marketing Romania, Content Marketing Romania, oferiti soluții, oferiți conținut propriu și relevant, atunci lumea o să înceapă să vă perceapă altfel.


Principala schimbare este decăderea Facebook-ului. El este folosit în continuare de branduri, pentru că, apropo, brandurile de care se ocupă agențiile mari au ieșit din zona asta, dar cele ce nu au agenții de Comunicare nu prea reușesc să facă asta. Pentru că Facebook în continuare aduce cele mai multe vânzări în România. Creșterea Instagramului, TikTok-ului.

Ce s-a schimbat din punct de vedere al Comunicării este că lumea a înțeles că este vorba de autenticitate, relevanță și despre conținut care chiar contează și se adresează persoanei. Pentru că la început era totul foarte promoțional, fără să te adresezi efectiv persoanei care ți-ar putea deveni client.

În ultimul an s-a pus foarte mult accent pe User Generated Content. Brandurile au înțeles că pot să-și folosească comunitățile pentru a oferi la rândul lor conținut. Și bineînțeles, acum intrăm într-o nouă eră: era AI.


În cel de-al treilea act al scenetei, Eli Neicuț vorbește despre cum să ne începem drumul și cum putem învăța în acest domeniu:

Acesta este primul sfat: gândiți-vă care e intersecția între ce-ți place ție să faci și ce-i place audienței să facă.

Ce m-a ajutat foarte mult? Voluntariatul în facultate. Pentru toate acele momente când oamenii spun „Eu vreau să mă angajez. Dar nu pot să mă angajez, pentru că toată lumea îmi cere experiență.”- păi fă voluntariat! Nu vei primi bani la început dar poți să greșești, ceea ce de multe ori nu este așa la un job. Și oricâte cărți ați citii despre vorbitul în public, organizarea de evenimente, lucrul în echipă, gestionatul emoțiilor, niciuna nu se va compara cu acțiunea reală.

Cu toții avem momente când rămânem fără energie, iar Eli ne-a mărturisit cum reușește să o mențină pe a ei:

Mi-am dat seama ca eu îmi pierd energia în momentul în care nu mai sunt eu, apropo de autenticitate, în momentul în care începusem să fac campanii doar pentru că trebuie, doar pentru că așa văzusem eu la alți influenceri că fac, și credeam că așa trebuie să fac și eu. Mereu când sunt jos mă gândesc: „Iar am făcut ceva ce nu-mi place.” Și stau să mă întreb ce. Uneori mă ajută să scriu. Uneori se confundă atât de bine ce vor ceilalți de la tine cu ce vrei tu, că nu-ți dai seama, și ești convins că vrei ceva ce de fapt nu vrei.

În final, sperăm că aceste cuvinte ale Roxanei Dibă vă vor impulsiona și menține energia și vouă:

Cred că cel mai important e să nu vă pierdeți motivația. E clar că dacă sunteți aici, ceva vă place în tot ce are de oferit zona asta a Comunicării. Poate să vă ia un timp până o să vă dați seama care este acel ceva sau ce înseamnă pentru voi. Dar în momentul în care v-ați dat seama de asta, pur si simplu nu-l lăsați din mână.

PR FORWARD Nr. 15 - În Culisele Comunicării

Take a look!

Dacă ai ratat evenimentul, poți privi atât pe scena Comunicării, cât și în spatele cortinei acesteia,

răsfoind revista PR Forward Nr. 15 online chiar aici: