Advertising-ul: de la Mad Men până în prezent

O să începem cu o întrebare: Ce este de fapt Advertising-ul? O întrebare cu un răspuns complex, care diferă de la om la om, însă putem să vă spunem un lucru clar: Advertising-ul nu e reprezentat de reclamele de la TV. Ca să ne exprimăm amiabil, wake up guys, domeniul Advertising-ului este mult mai vast decât este prezentat în Mad Men. 

Pare simplu, câțiva oameni eleganți, whisky fin în pahare de cristal și un brainstorming la cel mai basic nivel. O simplă discuție care dintr-un subiect în altul dă naștere unei idei briliante de campanie. Ne pare rău să-i dezamăgim pe cei care cred că așa se face Advertising-ul, dar e o concepție greșită. E adevărat, în anii ‘60 treaba era simplă, niște prieteni, o cameră și „boom”, o idee genială se naște. Era mai simplu atunci, pentru că domeniul Advertising-ului nu era atât de dezvoltat cum e acum. 

Fiecare decadă a spart pe rând barierele Advertising-ului, creând altele noi. Din acest motiv, vă vom prezenta succint câteva campanii care au revoluționat de-a lungul timpului acest domeniu cu totul nou. Înainte de acest lucru, gândiți-vă puțin la asta: „Creativity isn’t an occupation, it’s a pre-occupation” – Sir John Hegarty. 

Prima de pe listă este o campanie din anul 1957, care face reclamă la vopseaua de păr, marca Clairol

Ca să înțelegeți cât de populară a fost această campanie la vopsea de păr din anul 1957, well, a ajuns în NY Times în anul 1967. Cel mai important lucru la această campanie a fost că a schimbat mentalitatea oamenilor. NY Times a scris: „Este atât de populară utilizarea acestor produse, încât unele state nu mai solicită femeilor să își semneze culoarea părului pe permisele de șofer.” 

În categoria asta este inclus și un brand celebru, Nike, și putem spune că următoarea campanie pe care o vom prezenta are unul dintre cele mai cunoscute sloganuri din toate timpurile. Succesul de care încă se bucură campania și sloganul acesta este magistral. Cineva să bată tobele, tragem catifeaua de pe opera de artă și „voila”. 

Vorbim de Nike, unul dintre cele mai iubite brand-uri de sportswear la nivel mondial. După campania din 1988 pusă cap la cap de agenția Wieden & Kennedy, vânzările Nike au crescut în zece ani de la 877 milioane de dolari la 9,2 miliarde în vânzări la nivel mondial. Jackpot pentru Nike, un slogan simplu care atrage și o campanie care pare simplă, însă munca depusă de agenție a fost una asiduă. 

Rămânem în anul în care s-a încheiat campania „Nike Just Do It”, 1998 mai exact. Cuvintele cheie? „Dressed to kill!”. Wallis, un brand premium de haine. Acest brand a avut parte de una dintre cele mai cunoscute campanii la nivel global.  

Ne gândeam că este cazul se trecem în secolul XXI și nu vedem cu ce altă campanie am putea începe să prezentăm acum și să fie mai emblematică decât cea a brand-ului Dove, Real Beauty” începută în 2004. Momentul în care această campanie și-a atins punctul culminant a fost în 2013 când un videoclip a schimbat jocul. Diferite persoane erau rugate de către un grafician să-și descrie principalele trăsături ale feței pentru a le putea schița, iar după aceea, același grafician ruga niște persoane străine să descrie fețele persoanelor care s-au descris la început pe ele însele. Rezultatul evidenția modul prin care străinii le vedeau în comparație cu modul lor de a se descrie. 

Ajungem în 2019, prezentul mult așteptat, Advertising-ul din ziua de azi. Pentru prezent am adus un nume care aduce în fața publicului una dintre cele mai amuzante și mai bune campanii publicitare, Burger King

Pe lângă faptul că această campanie aduce în discuție un subiect foarte delicat și serios, reușește în același timp să ironizeze concurența într-un mod plăcut. Prin intermediul acestei campanii, cei de la Burger King anunță că toate jucăriile din plastic vor fi eliminate din pachetele destinate copiilor, în scopul reciclării. 

A doua campanie pe care am ales-o a fost realizată în timpul pandemiei, însă cei de la Burger King au reușit iarăși să vină cu o idee inedită și să creeze pe baza situației mondiale un nou concept. Prin această reclamă, Burger King promovează statul în casă pe timp de pandemie, prin promovarea includerea în spot a unor persoane care respectă acest lucru și sunt văzute ca niște eroi. 

În câteva cuvinte, am ajuns în prezent și n-avem altceva de făcut decât să stăm în casă. Evoluția Advertising-ului este vizibilă, iar ideile de bază ale campaniilor sunt în plină schimbare. Ideea la care am ajuns după cele prezentate mai sus este reprezentată de faptul că, în prezent, cerințele sunt mai mari doar din cauza faptului că trecutul tronează cu idei geniale, iar prezentul nu poate ajunge să trăiască în umbra trecutului. Creativitatea e cheia, munca de echipă e iala, ceea ce ne lasă impresia că biroul, whisky-ul în paharele de cristal și oamenii în costume elegante s-au transformat astăzi în tinerii liberi ai societății cu idei inedite, gata să și le susțină în fața oricui. 

Sursă foto: Cover, Foto1, Foto2, Foto3

Articol scris de: Rareș Cucu, Events Executive