Crearea de conținut nu este un lucru ușor, însă este un proces absolut necesar în domeniul Comunicării. Traseul profesional al unui tânăr la început de drum sau al unui profesionist în acest domeniu trebuie să conțină puțină creativitate, strategie și invoație, transpuse sub forma conținutului static sau video. Diana Șerban, owner la D·Communications și creator al revistei online, în format audio-video D-Podcast, ne-a răspuns la câteva întrebări și ne-a împărtășit câteva dintre secretele ei pentru realizarea unui podcast.
PRIME România
Vă rugăm să ne povestiți puțin despre parcursul dumneavoastră în domeniul Comunicării.
Diana Șerban
Aș putea povesti jumătate de zi pentru a oferi un răspuns. Lucrez în Comunicare de aproape 10 ani. În timpul celor două masterate pe care le-am studiat am lucrat ca jurnalist, ulterior ca PR, iar ultimul job înainte de propria mea agenție a fost pentru o companie elvețiană, pentru care făceam Comunicare și Marketing.
Pot spune ca toate au fost experiente foarte frumoase și am reușit să învăț din fiecare câte ceva. În continuare învăț ceva nou zilnic, din poziția de antreprenor.
PRIME România
În tot timpul acesta de când activați în domeniul Comunicării, ați observat ceva diferit la consumul de media? Ne puteți spune câteva dintre aceste trenduri?
Diana Șerban
Când am început să lucrez în domeniu, cel mai important trend era partea de presă. Toata lumea își dorea să ajungă în reviste, în presă, la emisiuni tv - asta însemna să faci PR.
În prezent, accentul se pune din ce în ce mai mult pe canalele proprii de brand, mai ales pe conținutul produs de companie. Cel mai important trend al vremurilor noastre este că organizațiile devin proprii publisheri - adică au propriile reviste, își fac propriile emisiuni, propriile podcasturi. În domeniu, numim asta branded content, adică un conținut generat exclusiv de brandul respectiv, care trebuie sa fie native (să fie atât de bine făcut încât să îi intereseze pe oameni și să nu pară că vrei să vinzi).
PRIME România
Desigur, podcastul este unul dintre trendurile din Comunicare, care e încă în dezvoltare, mai ales când vorbim de piața din România. Ne puteți spune cum ați pus bazele D-Podcast și ce v-a motivat?
Diana Șerban
D-Podcast este și el un produs de brand, care a apărut în urma unui brainstorming în care ne tot gândeam ce să facem pentru a vorbi despre noi ca agenție. Cumva, dacă urmărești podacastul nu îți dai seama că în spate e o agenție de content, deoarece mesajul nu e invaziv. Am vrut să ne poziționăm cu ajutorul unui material de calitate pentru oamenii din Comunicare și Marketing și, totodată, am vrut ca oamenii să rețină
D-Podcast și apoi să facă legatura cu D·Communications.
E important să facem lucruri frumoase pentru noi ca agenție, deoarece în felul acesta le arătăm și clienților noștri ce este posibil.
PRIME România
Cu siguranță, cel mai inedit lucru despre
D-Podcast este faptul că este o revistă audio-video. Însă, cum reușiți să găsiți subiecte de interes, într-un timp scurt, și care cuprind mai multe arii ale Comunicării sau canale?
Diana Șerban
Ideea inițială era să facem o revistă pentru noi, dar după ce am făcut un mockup mi-am dat seama că va consuma mult timp și că este mai ușor să vorbesc în fața unei camere. Cu acest podcast am vrut să ocupăm exact acel moment în care oamenii nu pot citi articole și sunt în mișcare.
Pentru că era ceva nou, nu am avut o strategie de la început, dar știam cui ne adresăm. Am început cu subiecte de interes la acel moment, după care ne-am gândit la o serie de Content Basics, iar ulterior am vrut să vedem cum s-au descurcat oamenii de Marketing din diverse domenii, în contextul pandemiei – începând cu E-Commerce. În continuare apar tot felul de rubrici, precum Content Tips, care este de exemplu mult mai ușor de realizat și ne ajută să avem conținut constant.
Pe parcurs, am început să dezvoltăm strategia și am creat seria de Marketing Outlook, pentru a vedea cum percep profesioniștii din domeniu anul trecut și cum prevăd anul 2021.
PRIME România
Ne puteți spune care sunt impedimentele la care s-ar putea aștepta cei care vor să realizeze un podcast?
Diana Șerban
Cred că cel mai mare impediement e să nu fii destul de specific, deoarece riști să te pierzi în marea de content de la momentul actual. E important să ai acel ceva care să te diferențieze de ceilalți, mai ales că vor apărea din ce în ce mai multe podcasturi.
Și un alt impediment, pe care îl spun din experiență, este partea de perseverență. Am văzut multe podcasturi din domeniul meu care au pornit cu entuziasm și acum ori nu mai apar or ies foarte rar. Dacă tot ai început să faci ceva și ai reușit să atragi atenția oamenilor, este păcat să te oprești. Fiind implicat în ceea ce faci, ai impresia că oamenii nu te observă, că nu te ascultă și asta e o mare capcană. Chiar dacă nu îți ascultă podcastul, la un moment dat, îl văd și le generează încredere faptul că ești perseverent. Entuziaști care încep să fac lucruri mari s-a mai văzut, dar oameni care să ducă lucruri până la capăt mai rar!
PRIME România
Cei care doresc să înceapă un podcast vor să afle cu siguranță cât de solicitant este acest lucru și ce implică. Ne puteți descrie puțin tot acest proces: de la redactarea materialelor, la a-ți auzi vocea înregistrată și chiar până la procesul de post-producție?
Diana Șerban
Acum că am ceva experiență, nu mai este nevoie să pun lucrurile pe hârtie, deoarece cam știu ce trbeuie făcut. E important ca să contactezi persoana pe care vrei să o inviți și un lucru foarte important aici ar fi documentarea. După care, se face podcastul, iar noi înregistrăm fie online, fie fizic.
Ar trebui să știi cum să asamblezi microfoanele și să folosești un program de înregistrări. Deși nu e nimic complicat, îți trebuie puțin exercițiu.
După ce ai înregistrat și podcastul este gata, urmează procesul de editare. Noi îl externalizăm, dar sunt foarte multe tutoriale pe internet despre cum poți face asta și cred că e la îndemână pentru studenți.
PRIME România
Mulțumim pentru interviul acordat și pentru toate secretele despre podcast pe care ni le-ați împărtășit! Pe final, vă rugăm să lansați un îndemn, un sfat pentru cei care vor citi acest interviu - studenți sau tineri pasionați de domeniul Comunicării, care își doresc să exploreze această nouă metodă de exprimare și informare - podacastul.
Diana Șerban
Cel mai important este să descopere dacă au sau nu trac și pasul următor ar fi exercițiile de dicție. E foarte important să vorbești clar, să se simtă entuziasmul din vocea ta, atunci când faci podcast, deoarece oamenii nu te văd și tot ce transmiți e prin voce. Îi încurajez pe studenți să exerseze, să se înregistreze mereu și să vadă ce simt ei când își ascultă vocea. Dacă îți place ție, va fi și pe placul altora.
Sunt multe exerciții de dicție pe YouTube și poți să exersezi în fiecare zi.